איך להפוך את הלחץ לחבר?

מאז ומתמיד ידעתי שהלחץ לא בריא לגוף, הוא  גורם לעליית לחץ הדם, שגורמת לחץ גופני, שגורם לחרדות, דיכאון למחלות, כמו התקפי לב וכך הבנתי שלחץ הוא מהווה גורם סיכון משמעותי ביותר ולכן לחץ הוא האויב.

בזמן האחרון שיניתי את דעתי בנושא ואני הולך לשנות גם את דעתכם לאחר שתקראו את כל הטקסט הזה.

אני רוצה להתחיל ולספר לכם על מחקר שנעשה בארה"ב.

המחקר עקב אחרי 30 אלף משתתפים מבוגרים במשך 8 שנים. השאלות שנשאלו הם:

כמה לחץ הרגשת בשנה האחרונה? מעט לחץ , לחץ בנוני . לחץ גבוה .

האם אתה מאמין שלחץ גורם נזק לבריאותך?

משתתפים שחוו לחץ גבוה היו ברמת סיכון תמותה של 43%, אבל נתון זה נכון רק לגבי משתתפים שהאמינו שלחץ מזיק לבריאות. משתתפים שהאמינו שלחץ לא מזיק לבריאות, היו ברמת סיכון נמוכה יותר מכל המשתתפים במחקר, כולל אלו שחוו מעט לחץ בשנה האחרונה.

כתוצאה מהמחקר, נשאלת השאלה האם נשנה את הפרדיגמה, התפיסה שלנו, האמונה בקשר ללחץ זה עשוי להועיל לבריאות?

המדע עונה על זה באופן מוחלט וטוען שכן. ד"ר קלי מקו'גוניל אומרת, ברגע שנשנה את האמונה שלנו בקשר ללחץ, הגוף שלנו יגיב אחרת למתח שנובע מהלחץ.

יתרה מזאת, ד"ר ליפטון ברוס טוען בספרו "הביולוגיה של האמונה" מחשבות חיוביות מחזקות את הבריאות על ידי גיוס תפקודי החיסון, במילים אחרות, האמונה יכולה לרפא אותנו.

אז איך מלמדים אנשים שלחץ הוא טוב?

איך משנים פרדיגמה של אנשים שלחץ יכול להיות חיובי?

אז פשוט מסבירים להם, שבמצבי לחץ אתם מרגישים דופק מהיר זה אומר שאתם יותר אנרגטיים ומתרכזים במשימה וזה הופך אותכם לטובים יותר, ואם אתם נושמים במהירות ומזיעים, זה אומר שהדם זורם מהר יותר ומזרים יותר חמצן למוח.

במחקר נוסף שנערך באוני' הרווארד לסטודנטים, "מבחן הלחץ החברתי" יצרו מצבי לחץ למשתתפים שהובילו לעליית מתח, דפיקות לב, הזעה.

לאחר ששינו את תגובת הלחץ אצל המשתתפים לחיובי והסבירו להם שלחץ הוא בריא לגוף חזרו על המחקר פעם נוספת ואז גילו שתגובת הגוף השתנתה.

בדרך כלל במצבי לחץ כלי הדם מתכווצים מאוד ומשפיעים על הגוף, תגובה זו לא בריאה לגוף ומשפיעה עליו. במצב הנוכחי כלי הדם נשארו רפויים וזה מצב שבו האדם מרגיש שמחה ואושר.

שינוי ביולוגי זה יכול להיות ההבדל בין אדם שחווה התקף לב בגיל 50 מלחץ, לאדם שחי חיים טובים אחרי גיל 90.

בנוסף גילו עוד משהו, שלחץ הופך אותנו לחברותיים יותר, בזמן לחץ המוח שלנו מפריש הורמון שנקרא אוקסיטוצין, הוא הורמון שמשמש כמוליך עצבי ונקרא גם כהורמון האהבה או הורמון החיבוקים,  כי הוא משתחרר כשמתחבקים, זה רק חלק ממה אוקסיטוצין אחראי. אוקסיטוצין הוא מכוונן את האינסטינקטים החברתיים של המוח שלנו, הוא מכין אותכם לעשות דברים שמחזיקים יחסים קרובים, הוא גורם לנו לחשוק במגע גופי עם חברים ובני משפחה, הוא מגביר את ההזדהות הרגשית שלכם, הוא גם מגביר את נכונותכם לעזור ולתמוך באנשים שחשובים לנו.

יש החושבים כבר שעלינו להסניף אוקסיטוצין כדי להגביר את החמלה והאכפתיות שלנו.

בנוסף, מה שאנשים לא יודעים, אוקסיטוצין הוא הורמון לחץ, בלוטות המוח שלנו מייצרות כמויות מהחומר הזה במצבי לחץ כמו האדרנלין שגורם לליבכם להלום וכשהאוקסיטוצין משתחרר במסגרת תגובת לחץ, הוא מניע אותנו לחפש תמיכה, תגובת הלחץ שלנו דוחקת בנו לספר למישהו אחר איך אתם מרגישים, במקום לשמור את זה בבטן.

תגובת הלחץ רוצה שתהיו מוקפים באנשים שדואגים לכם . אז איך המודעות להיבט הזה של הלחץ תשפר את בריאותכם?

האוקסיטוצין לא פועל רק במוח אלא גם בגוף ואחד מתפקידיו הראשיים בגוף הוא להגן על מערכת כלי הדם שלנו מפני השפעת הלחץ. זהו גורם אנטי דלקתי טבעי. הוא גם עוזר לכלי הדם שלנו להישאר רפויים בזמן המתח. אבל ההשפעה הכי אהובה עלי היא ההשפעה על הלב, הלב שלכם מצויד בקולטנים עבור ההורמון הזה ואוקסיטוצין עוזר לתאי הלב להתחדש ולהחלים מנזקי המתח, הורמון הלחץ הזה מחזק את הלב, כל היתרונות הגופניים האלה של ההורמון מתוגברים ע"י מגע חברתי ותמיכה חברתית. כך שכאשר אתם פונים אל אחרים במצבי מתח, אם כדי לבקש תמיכה או כדי לעזור לזולת, אתם משחררים עוד מן ההורמון הזה, אוקסיטוצין. ותגובת הלחץ שלנו נעשית בריאה יותר, ולמעשה אתם מחלימים מהר יותר מן המתח.

מדהים שיש בתגובת הלחץ מנגנון מוכלל לעמידות בפני לחץ. והמנגנון הזה הוא הקשר האנושי.

אני לא מצפה שתחפשו יותר מצבי לחץ בחייכם אך הנתונים המדעיים האלו נותנים לכם הערכה חדשה לגמרי לגבי המתח, המתח נותן לנו גישה אל ליבנו וכשאתם בוחרים לראות כך את המתח אתם לא רק משתפרים בהתמודדות עם המתח, אתם גם אומרים אמירה מאוד מעמיקה, אתם מצהירים שיש לכם אמון בעצמכם שתצליחו להתמודד עם אתגרי החיים, ואתם זוכרים שאינכם חייבים להתייצב לבד מול האתגרי החיים .

לחץ הופך אותנו לחברותיים יותר כי ההורמון שמפריש המוח במצבי לחץ הוא אוקסיטוצין. זהו הורמון שמופרש כשמחבקים אותנו.

כלומר כשאנו בלחץ, אנו יותר חברותיים, מחפשים עזרה ופונים לאחרים הקרובים לנו, הורמון זה שהגוף שלנו מפריש יוצר את התגובה שלנו להיות יותר חברותיים כלפי הסביבה.

לסיכום: האמונה שלנו יכולה להפוך את הלחץ לחבר שלנו, אם נאמין שהלחץ בריא לגוף, כך יהיה. אורך חיינו ישנו לטובה, הגוף ירגיש טוב יותר ואנו נרגיש מאושרים ושמחים יותר.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

עוד בנושא

אימון אישי לחיים

תהליך האימון האישי נכון לכל מי שרוצה למצוא את הייעוד שלו בחיים, להציב מטרות ולהגשימם, בתחום הקריירה, הלימודים, הזוגיות. לעשות שינויי בחיים ולהיות מאושר ומצליח יותר. המטרה היא לאפשר לאנשים

קרא עוד >>
ממנהלים ועד ספורטאים

ממנהלים ועד ספורטאים: תהליכי אימון אישי להתפתחות והצלחה רבים מאיתנו עובדים על טייס אוטומטי, פועלים מבלי לשים לב באמת להעדפות האמיתיות שלנו, הרצונות, וגם לא בצורה מתוכננת ומחושבת. יש כאלה,

קרא עוד >>